Izbornik

Tribina “Kako učiti o medijima”

Odjel za školstvo Matice hrvatske organizirao je 24. siječnja 2018. u Zagrebu tribinu pod naslovom “Kako učiti o medijima”. Voditeljica tribine bila je Višnja Biti, novinarka i urednica i sama voditeljica edukacija za učitelje i učenike o medijskom komuniciranju, radijskom novinarstvu te dječjem medijskom stvaralaštvu, koja je pitanje iz naslova: Kako učiti o medijima uputila četirima gošćama. Bile su to potpredsjednica Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu dr. sc. Lana Ciboci s Visoke škole Edward Bernays, zatim predsjednca Savjeta Škole medijske kulture “Dr. Ante Peterlić” Jelena Modrić s Akademije dramskih umjetnosti, urednica portala medijskapismenost.hr Ana Dokler i savjetnica pravobraniteljice za djecu Maja Flego.

Prve tri su, kao sudionice u medijskom obrazovanju i oblikovanju poučnih sadržaja o medijima za djecu, nastavnike i roditelje, iznijele primjere dobre prakse iz vlastitog iskustva. Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu u proteklih je nekoliko godina svojim predavanjima i radionicama u sklopu projekta “Djeca medija” obuhvatio tisuće djece, roditelja i nastavnika u školama diljem Hrvatske. Škola medijske kulture “Dr. Ante Peterlić”, jedan je najdugovječnijih oblika sustavne medijske izobrazbe nastavnika koji se, u obliku ljetne škole, odvija uz potporu Ministarstva znanosti i obrazovanja, ponajprije kao stručna podrška nastavnicima hrvatskog jezika te voditeljima školskih filmskih družina, a ove godine navršava 20 godina kontinuiranoga djelovanja.  Portal medijska pismenost pokriva teme od sigurnosti na internetu do utjecaja medijskih sadržaja na djecu, vrednovanja ponude filmova i igrica za djecu, savjeta za roditelje i nastavnike, dječjeg medijskog stvaralaštva, kao participacije djece u području medijske pismenosti i vrijedna je potpora stručnjacima i roditeljima.

Želimo li poučavanje o medijima smjestiti u okvir djetetovih prava, moramo uključiti tri važne komponente, a to su: dostupnost,  sigurnost i sudjelovanje, istaknula je savjetnica pravobraniteljice za djecu M.  Flego. To znači da medijsko obrazovanje, kao proces stjecanja važnih životnih vještina, treba biti dostupno svakom djetetu, neovisno o mogućnostima njegovih roditelja i lokalne zajednice, da treba uključiti osnaživanje djeteta za snalaženje, zaštitu i odgovorno ponašanje u svijetu medija i omogućiti djetetu stvaranje medijskih sadržaja i izražavanje vlastitih ideja. U proteklome desetljeću više puta su iz Ureda pravobraniteljice za djecu upućivani pozivi da se sustavno obrazovanje za medije uvede na svim razinama odgojno obrazovnoga sustava, no to zasad izostaje, premda u samome sustavu postoji niz pojedinačnih primjera izvrsne prakse u izvannastavnim aktivnostima, koja počiva na dodatnom trudu nastavnika entuzijasta.

Sudionici tribine, uključujući i glasove iz publike, pohvalili su entuzijazam i uspjehe pojedinačnih inicijativa, ali i naglasili da to ne može nadomjestiti sustavnu izobrazbu.