Izbornik

Okrugli stol “Zašto je važno učiti o seksualnosti”

Okrugli stol “Zašto je važno učiti o seksualnosti”

mladi paroviU organizaciji Odsjeka za psihologiju i Centra za primijenjenu psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu, u okviru 6. tjedna psihologije u Hrvatskoj, 20. veljače 2013. na Filozofskom fakultetu u Zagrebu održan je Okrugli stol “Zašto je važno učiti o seksualnosti: perspektiva psihologa”. Među ostalim predavačima, na skupu su izlaganja održale i zamjenica pravobraniteljice za djecu mr. sc. Maja Gabelica-Šupljika i savjetnica pravobraniteljice Davorka Osmak-Franjić.

 

Na skupu se govorilo o zdravstvenim, psihološkim i društvenim dobrobitima stjecanja informacija o seksualnosti u kontekstu spoznaja iz razvojne i kliničke psihologije, kao i stručnog rada s djecom. Poseban naglasak je stavljen na zaštitu prava djece. Okruglom stolu su  prisustvovali psiholozi, studenti psihologije, nastavnici i drugi.

Zamjenica pravobraniteljice mr. sc. Maja Gabelica-Šupljika, prof. psihologije, govorila je o pravobraniteljskoj perspektivi u vezi s učenjem o spolnosti, o stajalištima pravobraniteljice o tome kakav bi trebao biti program spolnog odgoja s obzirom na dječja prava, s naglaskom na međunarodnim i nacionalnim dokumentima o dječjim pravima i drugim izvorima prava. Istaknula je što su pokazali dosadašnja javna rasprava i aktualna događanja te koje su preporuke Pravobraniteljstva za djecu proizišle iz toga.

Redovita profesorica Katedre za razvojnu psihologiju Odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu dr. sc.Gordana Keresteš, govorila je iz perspektive razvojne psihologije o seksualnosti kod djece i adolescenata, znanstvenim spoznajama o razvoju seksualnosti i seksualnog samopoimanja,  prilagodbi, izgradnji identiteta i zdravlju adolescenata, o odgovornost škole da omogući znanstveno utemeljene informacije o seksualnosti te o  pozitivnim efektima zdravstvenog i seksualnog odgoja na seksualno samopoimanje i seksualno zdravlje mladih.

Dr. sc. Bruna Profaca iz Poliklinike za zaštitu djece grada Zagreba je iz perspektive kliničara koji radi sa seksualno zlostavljanom i traumatiziranom djecom izlagala o važnosti vještina samozaštite i podršci roditeljima. Naglasila je važnost edukacije i učenja vještina samozaštite za svu djecu u okviru spolnog odgoja te napomenula da to, prema kliničkom iskustvu, može potaknuti djecu na otvaranje o eventualnim zlostavljajućim iskustvima. Govorila je i o najnovijim spoznajama o padu stope dokazanih spolnih zlostavljanja te o važnosti educiranosti roditelja i nastavnika.

Davorka Osmak-Franjić, prof. psihologije, savjetnica pravobraniteljice za djecu iznijela je dječju perspektivu o tome kakav spolni odgoj djeca trebaju, što misle o sadržajima i načinu njegove izvedbe, o specifičnim načinima zaštite djece poput povećanja dobne granice za pristanak na spolni odnos s odraslom osobom te o  dječjoj uključenosti u ovu raspravu.

Docentica na Katedra za zdravstvenu i kliničku psihologiju Odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu dr.sc. Anita Lauri Korajlija, govorila je, iz  kliničke perspektive u radu sa studentima Filozofskog fakulteta i Fakulteta elektrotehnike i računarstva, o suočavanju mladih s problemima seksualne orijentacije, intimnosti, strahu od reakcije okoline, nedostatku informacija. Govorila je i iz perspektive roditelja, naglašavajući potrebu podrške roditeljstvu u razgovoru s djecom i mladima o ovim temama.

Redovita profesorica na Katedri za zdravstvenu i kliničku psihologiju Odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu dr. sc. Nataša Jokić-Begić, kao klinički psiholog koji se bavi transrodnim i transsekualnim osobama, izlagala je o tome što je spol, a što rodni identitet te kako se usvaja, što kada spol i rodni identitet nisu usklađeni, o kliničkom iskustvu u radu s djecom i odraslima s poremećajem rodnog identiteta te o tome  može li edukacija o spolnim i rodnim ulogama naškoditi onima bez smetnji.

Tanja Jurin, spec.kliničke psihologije, s Katedre za zdravstvenu i kliničku psihologiju Odsjeka za psihologiju, koja je  ujedno vodila i moderirala raspravu, govorila je iz perspektive kliničkog psihologa educiranog u području seksualne terapije o tome što je seksualno zdravlje, o najčešćim smetnjama i etiologiji smetnji te o povezanosti spolne edukacije i seksualnog zdravlja.

U raspravi se istaknula važnost motiviranosti, spremnosti i educiranosti onih koji će ostvarivati zdravstveni odgoj u svim modulima, a posebno modulu o spolnoj/rodnoj ravnopravnosti i spolno odgovornom  ponašanju  te o nužnosti i žurnosti izrade priručnika i materijala za rad za nastavnike, ali i materijala za roditelje.